fallback-image

Prawidłowa dieta w czasie ciąży

Ciąża to szczególny czas, w którym każda kobieta ma na uwadze przede wszystkim dobro swojego maleństwa. Aby zapewnić mu prawidłowy rozwój, a sobie dobre samopoczucie, warto zadbać o odpowiednią dietę, która dostarczy mamie i dziecku wszystkie niezbędne w tym czasie składniki. Wystarczy zmienić swoje nawyki żywieniowe o kilka prostych zasad.

Dieta w ciąży powinna być przede wszystkim różnorodna – pozwoli to uniknąć niedoborów poszczególnych witamin i składników mineralnych. Przyszła mama powinna jeść 5-6 posiłków dziennie, podawanych regularnie i bez długich przerw między kolejnymi porcjami. Zaleca się, aby spożywane produkty były bogate w węglowodany złożone, które są źródłem wielu minerałów i witamin z grupy B. Znajdziemy je m.in. w pieczywie razowym, kaszach i płatkach zbożowych. Należy zadbać również o codzienną porcję wapnia i żelaza: pierwszy z tych pierwiastków zawiera chude mleko, kefir, twarogi i inne artykuły mleczne. Żelazo dostarczymy do organizmu, spożywając kilka razy w tygodniu chude mięso wołowe lub drobiowe. Bardzo ważne dla rozwoju dziecka są również kwasy omega-3, które znajdziemy w rybach, najlepiej tych o niskiej zawartości rtęci: tuńczykach, śledziach, makrelach, łososiach, sardynkach, pstrągach i dorszach. Powinnyśmy spożywać je mniej więcej 2 razy w tygodniu.

Dieta podczas ciąży powinna być oczywiście bogata w naturalne źródła witamin, czyli warzywa i owoce. Codzienną porcję witaminy C, kwasów foliowych i beta-karotenu dostarczą pomidory, buraki, marchew, papryka, brokuły, szpinak, kapusta, cukinia, dynia, kalafior, brukselka soja, warzywa strączkowe oraz owoce: pomarańcze, truskawki, grejpfruty, maliny, porzeczki, kiwi, poziomki, morele i agrest. Równie ważne jest spożywanie odpowiedniej ilości wody: ok. 3 litry dziennie.

Czego powinno się natomiast unikać podczas ciąży? Przede wszystkim soli (lepiej będzie zastąpić ją ziołami), niezdrowych tłuszczów (znajdujących się np. w śmietanie, smalcu, maśle i słodyczach), alkoholu oraz słodkich gazowanych napojów, zwłaszcza energetyzujących. Wskazane jest ponadto ograniczenie picia kawy do jednej filiżanki dziennie oraz zastąpienie mocnej herbaty lekkimi naparami owocowymi.

Podobne wpisy:

No Comment

Dodaj komentarz